Karttaruuduttainen väestöaineisto
- Pyynnön vastaanottaja:
- Tilastokeskus
- Käytetty laki:
- Julkisuuslaki
- Tämän tietopyynnön tila:
- Tietopyyntö evätty
- Pyynnön yhteenveto
- Pyydän asiassa TK-52-1736-15 tuotetun karttaruuduttaisen väestöaineiston siinä muodossa kun se on toimitettu aluehallintovirastoille.
- Lopputuloksen yhteenveto
Tapasin tilastokeskuksen Öörnin ja Orjalan.
Todettiin siis että tilastokeskus ei tosiaan aio luovuttaa tai edes näyttää mitä AVI:n hankkima karttaruuduttainen väestöaineisto sisältää. Perusteluna mahdollinen tulo joka syntyy kun aineistoa ostetaan uudestaan maksuperustelain puitteissa. Aluehallintovirastot on jo maksanut aineistosta kerran, tuntiveloitusperusteella. Tilastokeskuksella on ollut aikaa ja rahoitusta avata aineistoja, mutta nämä on päätetty jättää avaamatta. Nyt jäädään mielenkiinnolla seuraamaan, mitkä on tilastokeskuksen tulot tämän aineiston maksullisena pitämisestä.
Todettiin myös että tilastoviranomaisella on olennainen ja yksinoikeudellinen tehtävä tilastoidun datan julkaisemisessa. Todettiin että tilastokeskuksessa tuotetaan julkisin varoin tilastoitua dataa jonka Hannele Orjala 21.4.2016 päätöksellä kieltäytyy luovuttamasta vedoten mahdollisiin tuloihin jotka aineistosta saatetaan vielä saada.
Vaikka tilastointi on osa tilastokeskuksen lakisääteistä tehtävää, toiminta väitetysti kärsisi liikaa jos aineistoista ei ensin veloitettaisi tuntikorvausta tuottamisesta, ja vielä uudestaan sen jälkeen lisenssikorvausta jakamisesta. Tilastokeskuksen rahoitus oli vuonna 2014 65,8 milj. euroa ja maksullisen toiminnan tuotot 7,6 milj euroa. Siirtoa seuraavalle vuodelle on vuosina 2012-2014 ollut kolmesta viiteen miljoonaa.
Jäi avoimeksi kysymykseksi, miten näiden lukujen valossa tilastokeskuksella on tarve tuntityöveloituksen perimisen jälkeen estää tuotettujen tilastoitujen aineistojen käyttö kansalaisilta.
Tilastokeskus esittää, että koska väestöstä on jo julkaistu tilastoja, aluehallintoviraston käyttämän väestöaineiston julkisuus ei ole tarpeellista. Todettiin että tämä ei ole linjassa julkisuuslain tavoitteiden kanssa viranomaistoiminnan julkisuudesta, mutta on muitakin lakeja jota viranomainen voi asiaan soveltaa.
julkishallinnon suosituksessa JHS 189 oikeudet Suomen julkishallinnon avointen tietoaineistojen uudelleenkäyttöön suositellaan myönnettäväksi avoimella käyttöluvalla, joka kuuluu Creative Commons -lisenssiperheeseen. Tässä tapauksessa on tuotettu aineistoa aluehallintovirastojen uudelleenkäyttöön. Aineistoa ei ole lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.
Nyt jäädään sitten hakemaan näyttöä, onko tosiaan niin että TK-52-1736-15 dokumenttien julkaisu ei olisi edellytys aluehallintovirastojen toiminnan avoimuudelle, ja näyttöä sille että jo kerran tuntiperusteisesti veloitettujen tilastojen julkaisemisesta pidättäytyminen on tilastokeskukselle ratkaisevaa toiminnan jatkuvuuden kannalta.
Kirjoita kommentti