Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016
- Pyynnön vastaanottaja:
- Finanssivalvonta
- Käytetty laki:
- Julkisuuslaki
- Tämän tietopyynnön tila:
- Tietopyyntö ei ole aktiivinen.
- Pyynnön yhteenveto
- Tiedustelisin, minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa? Mielestäni tästä toimivallasta ei ole mitään mainintaa seuraavissa säädoksissä. 2.4 Asiakkaan tunteminen - rahanpesun, terrorismin rahoittamisen sekä markkinoiden väärinkäytön estäminen. Luku 5 Annettu: 22.6.2010 Voimaan: 1.9.2010 Finanssivalvonnan oikeus antaa määräyksiä asiakkaan tuntemisessa noudatettavista menettelytavoista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä riskienhallinnasta perustuu seuraaviin säännöksiin: • luottolaitostoiminnasta annettu laki 145 §, • vakuutusyhtiölaki (521/2008, jälj. VYL) 6 luku 10 § 3 kohta, • sijoituspalveluyrityksistä annettu laki 69 §, • sijoitusrahastolaki 144 §, • arvo-osuusjärjestelmästä annettu laki 29 b §, • vakuutusyhdistyslaki (1250/1987) 10 luku 4a § • maksulaitoslaki (297/2009) 39 "Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
-
0 seuraajaa
- Jaa tämä tietopyyntö
- Syötteet
- RSS-syöte
- Atom-syöte
- Lyhyt URL
Viestit tässä tietopyynnössä
- Lähettäjä
- Mika Lako
- Otsikko
- Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016 [#358]
- Päivämäärä
- 25. heinäkuuta 2016 kello 8.59
- Vastaanottaja
- Finanssivalvonta
- Tila
- Odotetaan vastausta
Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Tiedustelisin, minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa?
Mielestäni tästä toimivallasta ei ole mitään mainintaa seuraavissa säädoksissä.
2.4 Asiakkaan tunteminen - rahanpesun, terrorismin rahoittamisen sekä markkinoiden väärinkäytön estäminen.
Luku 5 Annettu: 22.6.2010 Voimaan: 1.9.2010
Finanssivalvonnan oikeus antaa määräyksiä asiakkaan tuntemisessa noudatettavista menettelytavoista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä riskienhallinnasta perustuu seuraaviin säännöksiin:
• luottolaitostoiminnasta annettu laki 145 §,
• vakuutusyhtiölaki (521/2008, jälj. VYL) 6 luku 10 § 3 kohta,
• sijoituspalveluyrityksistä annettu laki 69 §,
• sijoitusrahastolaki 144 §,
• arvo-osuusjärjestelmästä annettu laki 29 b §,
• vakuutusyhdistyslaki (1250/1987) 10 luku 4a §
• maksulaitoslaki (297/2009) 39
"Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla.
Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09)
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika.
Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen.
Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
<<sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/358/up/cb974fc122b203856987039fb3dcc290140dfedc/
[Näytä koko teksti]
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
- 8 vuotta, 4 kuukautta sitten25. heinäkuuta 2016 kello 8.59: Käyttäjä Mika Lako lähetti viestin viranomaiselle Finanssivalvonta.
- Lähettäjä
- markku.koponen@finanssivalvonta.fi – Finanssivalvonta
- Otsikko
- Kysymyksenne 25.7.2016
- Päivämäärä
- 2. elokuuta 2016 kello 16.13
Liitteet
Hyvä Mika Lako,
viestissänne 25.7 kysytte, "minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa?"
Lehdistötiedotteessaan 19.2.2016 Finanssivalvonta "muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin. Siltä osin kun kyse on joidenkin yksittäisten kysymysten tarpeellisuudesta, Finanssivalvonta jatkaa asian arviointia yhdessä tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa. Arviointi pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman nopeasti."
Finanssivalvonta ei siis kehota ihmisiä kertomaan pankeille pankkiasioinnista muissa pankeissa.
Lisäksi olemme taustoittaneet tätä asiaa tarkemmin vastauksissamme 27.7.2016 ja 28.7.2016, jotka oheistan tähän sähköpostiin.
yst. terv. Markku Koponen/Finanssivalvonta…
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 25. heinäkuuta 2016 8:59
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite >>
Aihe: Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016 [#358]
Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa...) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Tiedustelisin, minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa?
Mielestäni tästä toimivallasta ei ole mitään mainintaa seuraavissa säädoksissä.
2.4 Asiakkaan tunteminen - rahanpesun, terrorismin rahoittamisen sekä markkinoiden väärinkäytön estäminen.
Luku 5 Annettu: 22.6.2010 Voimaan: 1.9.2010 Finanssivalvonnan oikeus antaa määräyksiä asiakkaan tuntemisessa noudatettavista menettelytavoista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä riskienhallinnasta perustuu seuraaviin säännöksiin:
• luottolaitostoiminnasta annettu laki 145 §, • vakuutusyhtiölaki (521/2008, jälj. VYL) 6 luku 10 § 3 kohta, • sijoituspalveluyrityksistä annettu laki 69 §, • sijoitusrahastolaki 144 §, • arvo-osuusjärjestelmästä annettu laki 29 b §, • vakuutusyhdistyslaki (1250/1987) 10 luku 4a § • maksulaitoslaki (297/2009) 39
"Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla.
Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09)
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika.
Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen.
Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
<<sähköpostiosoite>> ja sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/358/up/cb974f...
Hyvä vastaanottaja,
tietopyynnössänne (Fivan diaarinumero FIVA 43/04.03/2016) olette vaatinut asiakirjaa, jossa Finanssivalvonta on määritellyt tarpeelliset kysymykset, joihin Finanssivalvonta on viitannut lehdistötiedotteessaan 19.2.2016 – 1/2016 ”Pankkien menettelytavat asiakkaan tuntemistietojen hankkimisessa.” Oheisena linkki tähän lehdistötiedotteeseen:
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Tie...
Tässä lehdistötiedotteessa Finanssivalvonta toteaa mm. että ”Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin. Siltä osin kun kyse on joidenkin yksittäisten kysymysten tarpeellisuudesta, Finanssivalvonta jatkaa asian arviointia yhdessä tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa. Arviointi pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman nopeasti.”
Finanssivalvonta käsittelee tietopyyntöjä koskevat asiat viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti. Finanssivalvonnalla ei ole hallussaan tietopyynnössänne mainittua asiakirjaa, joten Finanssivalvonta ei voi luovuttaa sitä Teille. Finanssivalvonta ei määrittele niitä kysymyksiä, joilla pankki tai muu finanssilaitos hankkii tarvitsemansa asiakkaantuntemistiedot. Lainsäätäjä on antanut pankeille mahdollisuuden itse muotoilla kysymykset, joilla pankki pyrkii pääsemään selville asiakassuhteesta. Pankki tai muu finanssiyritys laatii kysymykset itse lakien ja omien riskiarvioidensa mukaisesti. Pankki saa kysyä asioita, jotka ovat tarpeellisia juuri kyseessä olevassa asiakassuhteessa. Tiedoilla, joita asiakas antaa pankille, on siis merkitystä, kun pankki seuraa asiakassuhteen kehittymistä ja arvioi, onko asiakkaan pankkikäyttäytyminen tavanomaista ja juuri kyseiselle asiakkaalle tyypillistä. Asiakassuhteen jatkuva seuranta kuuluu asiakkaantuntemissääntelyn nojalla pankin velvoitteisiin.
Pankkien esittämien kysymysten tarpeellisuutta tarkastellaan asiakassuhteen riskillisyyden kautta. Koska asiakkaan antamien vastausten pohjalta pankki arvioi, onko asiakassuhteessa kaikki kohdallaan, pankin esittämien kysymysten on keskityttävä asiakkaan pyytämien palvelujen kannalta oleellisiin kysymyksiin. Jos asiakkaalla on esimerkiksi monimutkaisia tuotteita, säännöllistä ulkomaista maksuliikennettä, paljon kotimaista maksuliikennettä eri pankkien välillä tai yhteyksiä korkeampiriskisiin henkilöihin tai valtioihin, on pankin hyvä olla selvillä näistä asioista voidakseen ymmärtää asiakkaan tilitapahtumia ja havaitakseen epätavanomaisuudet. Kun pankilla on nämä asiat tiedossa, ei asiakkaan toiminta aiheuta turhia kyselyjä.
Verkkosivullaan http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Fin...
Fiva toteaa mm.
”Laki edellyttää, että pankki tuntee asiakkaansa koko asiakassuhteen ajan. On mahdollista, että pankki ei ole asiakassuhteen perustamisvaiheessa tiedustellut asiakkaalta kaikkia asiakkaan tuntemiseksi tarpeellisia tietoja, jos nykyinen laki ei ollut vielä silloin voimassa tai mahdollisesti kaikille tiedoille ei tuolloin ollut tarvetta. Pankilla on kuitenkin velvollisuus seurata asiakassuhteen kehitystä ja pitää kaikki lainmukaiset tiedot ajan tasalla omissa asiakasrekistereissään.
Voimassa olevassa asiakkaantuntemissääntelyssä on rajattu yleisellä tasolla ne aihealueet, joista pankin tulee olla kiinnostunut tarjotessaan asiakkaalleen pankkipalveluja. Näitä aihealueita ovat
••••••••• asiakkaan (luonnollinen henkilö ja oikeushenkilö) henkilötiedot
••••••••• tiedot sellaisesta asiakkaan toiminnasta, joka vaikuttaa pankkipalveluihin
••••••••• tiedot liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta
••••••••• tiedot taloudellisesta asemasta
••••••••• perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle
••••••••• tiedot varojen alkuperästä.
Pankin on siis varmistuttava siitä, että se tietää asiakkaan henkilöllisyyden. Henkilöllisyyden varmentamisessa käytetystä asiakirjasta pankille on jäätävä talteen käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä taikka kopio asiakirjasta. Pankilla on siis oltava tiedossaan, mistä asiakirjasta asiakkaan henkilöllisyys on varmennettu.”
Tietosuojavaltuutetun toimisto on tiedotteessaan 12.7.2016 todennut, että ”Tietosuojavaltuutetun toimisto on saanut lukuisia yhteydenottoja liittyen pankkien tapaan kerätä henkilötietoja asiakkailtaan. Asiaa on selvitetty yhteistyössä Finanssivalvonnan kanssa, ja siitä on kuultu myös pankkeja ja rahanpesun selvittelykeskusta. Selvitysten perusteella laadittu tietosuojavaltuutetun muistio on nyt toimitettu asianosaisille pankeille sekä Finanssivalvonnalle.”
Ohessa linkki tähän mainittuun tietosuojavaltuutetun toimiston muistioon ”Henkilötietojen käsittely asiakkaan tuntemisen tarkoituksessa”. Pankkien tulee noudattaa tässä muistiossa esitettyjä periaatteita henkilötietoja käsitellessään.
http://www.tietosuoja.fi/material/att...
Teillä on oikeus halutessanne saada asiasta maksuttomasti Finanssivalvonnan valituskelpoinen päätös.
yst. terv.
Markku Koponen
Toimistopäällikkö | Byråchef | Head of Division
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5389, +358 50 341 7130 | Finanssivalvonta.fi<http://www.finanssivalvonta.fi/> | Twitter.com/FIN_FSA<https://twitte...
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 20. heinäkuuta 2016 12:32
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite >>
Aihe: Finanssivalvonnan Lehdistötiedote 19.2.2016 – 1/2016 [#354]
Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa...) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Finanssivalvonta on 19.2.2016 kehoittanut ihmisiä vastaamaan pankkien esittämiin tarpeellisiin kysymyksiin.
"Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
Koska kysymys on viranomaisen antamasta ohjeistuksesta, vaadin asiakirjaa, jossa Finanssivalvonta on määritellyt nämä ihmisille esitettävät tarpeelliset kysymykset.
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla.
Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09)
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika.
Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen.
Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
<<sähköpostiosoite>> ja sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/354/up/80541a...
Hyvä vastaanottaja,
ohessa lisätietoa ja vastauksia viestissänne 27.7.2016 lähettämiinne kysymyksiin.
Lisätietopyynnössänne 27.7.2016 toteatte että "Finanssivalvonnan vastauksessa ei ole yksilöity säädöksiä, jonka nojalla luottolaitos (Nordea Pankki Suomi Oyj) kysyy ihmiseltä tietoja asiakkuuksista kilpailevissa luottolaitoksissa. Yksilöinti tarkoittaa Suomessa voimassa olevaa lainkohtaa."
Tietopyynnössänne 20.7.2016 ette ole pyytänyt tällaista yksilöintiä. Luottolaitoksen (ml. pankit) velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa sekä säilyttää asiakkaan tunnistamis- ja tuntemistiedot perustuu lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503. Tässä laissa ei yksilöidä asiakkaan tuntemiskysymyksiä, joita luottolaitoksen (ml. pankin) tulee esittää asiakkaalle. Myöskään Finanssivalvonta ei ole antanut valvottavilleen (ml. pankit) listaa asiakkaantuntemiskysymyksistä.
Laissa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503 mm. seuraavissa lainkohdissa on esitetty asiakkaan tunnistamiseen ja tuntemiseen liittyviä velvollisuuksia. Ohessa joitakin lainauksia laista pääkohdittain:
6 § Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi
7 § Asiakkaan tunnistaminen ja henkilöllisyyden todentaminen
Ilmoitusvelvollisen on tunnistettava asiakkaansa ja todennettava
asiakkaan henkilöllisyys.
9 § Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
Ilmoitusvelvollisen on hankittava tietoja asiakkaansa toiminnasta,
tämän liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä perusteet palvelun
tai tuotteen käyttämiselle.
9 § Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
Ilmoitusvelvollisen on hankittava tietoja asiakkaansa toiminnasta,
tämän liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä perusteet palvelun
tai tuotteen käyttämiselle.
Ilmoitusvelvollisen on järjestettävä asiakkaan toiminnan laatuun ja
laajuuteen sekä riskeihin nähden riittävä seuranta sen varmistamiseksi,
että asiakkaan toiminta vastaa sitä kokemusta ja tietoa, joka ilmoitusvelvollisella
on asiakkaasta ja tämän toiminnasta.
Ilmoitusvelvollisen on erityisesti kiinnitettävä huomiota liiketoimiin,
jotka rakenteeltaan tai suuruudeltaan taikka ilmoitusvelvollisen
koon tai toimipaikan osalta poikkeavat tavanomaisesta. Samoin on
meneteltävä, jos liiketoimilla ei ole ilmeistä taloudellista tarkoitusta tai
ne eivät sovi yhteen sen kokemuksen tai tietojen kanssa, jotka ilmoitusvelvollisella
on asiakkaasta. Tarvittaessa liiketoimeen liittyvien varojen
alkuperä on selvitettävä.
10 § Asiakkaan tuntemistiedot ja niiden säilyttäminen
Asiakkaan tuntemista koskevat tiedot on säilytettävä luotettavalla tavalla
viiden vuoden ajan vakituisen asiakassuhteen päättymisestä. Jos
kysymyksessä on satunnainen liiketoimi, joka on koskenut yli 15 000
euroa tai 7 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa vähintään 3
000 euroa, asiakkaan tuntemista koskevat tiedot on säilytettävä viiden
vuoden ajan liiketoimen suorittamisesta.
Asiakkaan tuntemista koskevista tiedoista on säilytettävä:
1) nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
2) edustajana toimivan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
3) oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä
ja rekisteriviranomainen;
4) oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten
täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet;
5) oikeushenkilön toimiala;
6) tosiasiallisen edunsaajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
7) henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan
numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä taikka kopio asiakirjasta;
8) jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä
menettelystä tai lähteistä;
9) 9 §:n 1 momentissa tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut
tarpeelliset tiedot, kuten tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan
laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen
tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä; ja
10) 9 §:n 3 momentissa säädetyn selonottovelvollisuuden täyttämiseksi
hankitut välttämättömät tiedot.
Viestissänne 27.7.2016 kysytte myös "minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta määrää näiden tietojen tallentamisen Nordean henkilörekisteriin". Kuten Finanssivalvonnan vastauksessa 27.7.2016 tietopyyntöönne 20.7.2016 totesimme, " Finanssivalvonta ei määrittele niitä kysymyksiä, joilla pankki tai muu finanssilaitos hankkii tarvitsemansa asiakkaantuntemistiedot. Lainsäätäjä on antanut pankeille mahdollisuuden itse muotoilla kysymykset, joilla pankki pyrkii pääsemään selville asiakassuhteesta. Pankki tai muu finanssiyritys laatii kysymykset itse lakien ja omien riskiarvioidensa mukaisesti. Pankki saa kysyä asioita, jotka ovat tarpeellisia juuri kyseessä olevassa asiakassuhteessa. Tiedoilla, joita asiakas antaa pankille, on siis merkitystä, kun pankki seuraa asiakassuhteen kehittymistä ja arvioi, onko asiakkaan pankkikäyttäytyminen tavanomaista ja juuri kyseiselle asiakkaalle tyypillistä. Asiakassuhteen jatkuva seuranta kuuluu asiakkaantuntemissääntelyn nojalla pankin velvoitteisiin."
Finanssivalvonta ei myöskään määrää tietojen tallentamista pankkien henkilörekistereihin, vaan asiakkaan tuntemistietojen säilyttämisvelvollisuus tulee edellä mainitusta laista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503, erityisesti 10 §.
yst. terv.
Markku Koponen
Toimistopäällikkö | Byråchef | Head of Division
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5389, +358 50 341 7130 | Finanssivalvonta.fi | Twitter.com/FIN_FSA
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 27. heinäkuuta 2016 15:11
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite> >
Aihe: Re: Tietopyyntönne [#354]
Hyvä vastaanottaja,
Vaadin Finanssivalvonnalta valituskelpoisen päätöksen.
Finanssivalvonnan vastauksessa ei ole yksilöity säädöksiä, jonka nojalla luottolaitos (Nordea Pankki Suomi Oyj) kysyy ihmiseltä tietoja asiakkuuksista kilpailevissa luottolaitoksissa. Yksilöinti tarkoittaa Suomessa voimassa olevaa lainkohtaa.
Vastauksesta ei käy ilmi päätöstä, tai yksilöityä lainkohtaa, jolla Finanssivalvonta on määrännyt Nordean tallentamaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin tai edes esittämään näitä kysymyksiä.
Nordea lomakeversio 2.2.0
Asiakkaan perustiedot
Asiakkaan varat yhteensä euroa: (sekä Nordeassa että muualla oleva kokonaisvarallisuus mm. tilit, sijoitukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt)
Asiakkaan velat yhteensä (sekä Nordeassa, että muissa rahalaitoksissa olevat velat yhteensä)
Lomake on toimitettu Finanssivalvonnalle 14.12.2015.
Lomakkeesta käy ilmi, että ihmisellä on asiakassuhde Osuuspankkiin, Danske Bankiin ja S-Pankkiin.
Lomakkeesta ei myöskään selviä, miksi Nordea pitää ihmistä omana asiakkaana.
Minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta määrää näiden tietojen tallentamisen Nordean henkilörekisteriin?
Jos ihminen harjoittaa liiketoimintaa, hänellä on Y-tunnus. Haluaisin tietää, mikä on minun Y-tunnukseni?
Säädöksessä on sana liiketoiminta, sanan liiketoiminta kirjaamisella on varmasti ollut tarkoitus. Tarkoitus on suojata ihmisten yksityisyyttä.
Ystävällisin terveisin
Mika Lako
Pyynnön numero: 354
Vastaus: <<sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/354/up/80541a...
- Lähettäjä
- markku.koponen@finanssivalvonta.fi – Finanssivalvonta
- Otsikko
- Kysymyksenne 25.7.2016
- Päivämäärä
- 2. elokuuta 2016 kello 16.13
- Tila
- Odotetaan vastausta
Liitteet
Hyvä Mika Lako,
viestissänne 25.7 kysytte, "minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa?"
Lehdistötiedotteessaan 19.2.2016 Finanssivalvonta "muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin. Siltä osin kun kyse on joidenkin yksittäisten kysymysten tarpeellisuudesta, Finanssivalvonta jatkaa asian arviointia yhdessä tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa. Arviointi pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman nopeasti."
Finanssivalvonta ei siis kehota ihmisiä kertomaan pankeille pankkiasioinnista muissa pankeissa.
Lisäksi olemme taustoittaneet tätä asiaa tarkemmin vastauksissamme 27.7.2016 ja 28.7.2016, jotka oheistan tähän sähköpostiin.
yst. terv. Markku Koponen/Finanssivalvonta…
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 25. heinäkuuta 2016 8:59
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite >>
Aihe: Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016 [#358]
Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa...) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Tiedustelisin, minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta kehottaa viranomaisena ihmisiä kertomaan Nordealle pankkiasioinnista esimerkiksi OP-Privatessa, Danske bankissa ja S-Pankissa?
Mielestäni tästä toimivallasta ei ole mitään mainintaa seuraavissa säädoksissä.
2.4 Asiakkaan tunteminen - rahanpesun, terrorismin rahoittamisen sekä markkinoiden väärinkäytön estäminen.
Luku 5 Annettu: 22.6.2010 Voimaan: 1.9.2010 Finanssivalvonnan oikeus antaa määräyksiä asiakkaan tuntemisessa noudatettavista menettelytavoista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä riskienhallinnasta perustuu seuraaviin säännöksiin:
• luottolaitostoiminnasta annettu laki 145 §, • vakuutusyhtiölaki (521/2008, jälj. VYL) 6 luku 10 § 3 kohta, • sijoituspalveluyrityksistä annettu laki 69 §, • sijoitusrahastolaki 144 §, • arvo-osuusjärjestelmästä annettu laki 29 b §, • vakuutusyhdistyslaki (1250/1987) 10 luku 4a § • maksulaitoslaki (297/2009) 39
"Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla.
Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09)
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika.
Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen.
Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
<<sähköpostiosoite>> ja sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/358/up/cb974f...
Hyvä vastaanottaja,
tietopyynnössänne (Fivan diaarinumero FIVA 43/04.03/2016) olette vaatinut asiakirjaa, jossa Finanssivalvonta on määritellyt tarpeelliset kysymykset, joihin Finanssivalvonta on viitannut lehdistötiedotteessaan 19.2.2016 – 1/2016 ”Pankkien menettelytavat asiakkaan tuntemistietojen hankkimisessa.” Oheisena linkki tähän lehdistötiedotteeseen:
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Tie...
Tässä lehdistötiedotteessa Finanssivalvonta toteaa mm. että ”Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin. Siltä osin kun kyse on joidenkin yksittäisten kysymysten tarpeellisuudesta, Finanssivalvonta jatkaa asian arviointia yhdessä tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa. Arviointi pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman nopeasti.”
Finanssivalvonta käsittelee tietopyyntöjä koskevat asiat viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti. Finanssivalvonnalla ei ole hallussaan tietopyynnössänne mainittua asiakirjaa, joten Finanssivalvonta ei voi luovuttaa sitä Teille. Finanssivalvonta ei määrittele niitä kysymyksiä, joilla pankki tai muu finanssilaitos hankkii tarvitsemansa asiakkaantuntemistiedot. Lainsäätäjä on antanut pankeille mahdollisuuden itse muotoilla kysymykset, joilla pankki pyrkii pääsemään selville asiakassuhteesta. Pankki tai muu finanssiyritys laatii kysymykset itse lakien ja omien riskiarvioidensa mukaisesti. Pankki saa kysyä asioita, jotka ovat tarpeellisia juuri kyseessä olevassa asiakassuhteessa. Tiedoilla, joita asiakas antaa pankille, on siis merkitystä, kun pankki seuraa asiakassuhteen kehittymistä ja arvioi, onko asiakkaan pankkikäyttäytyminen tavanomaista ja juuri kyseiselle asiakkaalle tyypillistä. Asiakassuhteen jatkuva seuranta kuuluu asiakkaantuntemissääntelyn nojalla pankin velvoitteisiin.
Pankkien esittämien kysymysten tarpeellisuutta tarkastellaan asiakassuhteen riskillisyyden kautta. Koska asiakkaan antamien vastausten pohjalta pankki arvioi, onko asiakassuhteessa kaikki kohdallaan, pankin esittämien kysymysten on keskityttävä asiakkaan pyytämien palvelujen kannalta oleellisiin kysymyksiin. Jos asiakkaalla on esimerkiksi monimutkaisia tuotteita, säännöllistä ulkomaista maksuliikennettä, paljon kotimaista maksuliikennettä eri pankkien välillä tai yhteyksiä korkeampiriskisiin henkilöihin tai valtioihin, on pankin hyvä olla selvillä näistä asioista voidakseen ymmärtää asiakkaan tilitapahtumia ja havaitakseen epätavanomaisuudet. Kun pankilla on nämä asiat tiedossa, ei asiakkaan toiminta aiheuta turhia kyselyjä.
Verkkosivullaan http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Fin...
Fiva toteaa mm.
”Laki edellyttää, että pankki tuntee asiakkaansa koko asiakassuhteen ajan. On mahdollista, että pankki ei ole asiakassuhteen perustamisvaiheessa tiedustellut asiakkaalta kaikkia asiakkaan tuntemiseksi tarpeellisia tietoja, jos nykyinen laki ei ollut vielä silloin voimassa tai mahdollisesti kaikille tiedoille ei tuolloin ollut tarvetta. Pankilla on kuitenkin velvollisuus seurata asiakassuhteen kehitystä ja pitää kaikki lainmukaiset tiedot ajan tasalla omissa asiakasrekistereissään.
Voimassa olevassa asiakkaantuntemissääntelyssä on rajattu yleisellä tasolla ne aihealueet, joista pankin tulee olla kiinnostunut tarjotessaan asiakkaalleen pankkipalveluja. Näitä aihealueita ovat
••••••••• asiakkaan (luonnollinen henkilö ja oikeushenkilö) henkilötiedot
••••••••• tiedot sellaisesta asiakkaan toiminnasta, joka vaikuttaa pankkipalveluihin
••••••••• tiedot liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta
••••••••• tiedot taloudellisesta asemasta
••••••••• perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle
••••••••• tiedot varojen alkuperästä.
Pankin on siis varmistuttava siitä, että se tietää asiakkaan henkilöllisyyden. Henkilöllisyyden varmentamisessa käytetystä asiakirjasta pankille on jäätävä talteen käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä taikka kopio asiakirjasta. Pankilla on siis oltava tiedossaan, mistä asiakirjasta asiakkaan henkilöllisyys on varmennettu.”
Tietosuojavaltuutetun toimisto on tiedotteessaan 12.7.2016 todennut, että ”Tietosuojavaltuutetun toimisto on saanut lukuisia yhteydenottoja liittyen pankkien tapaan kerätä henkilötietoja asiakkailtaan. Asiaa on selvitetty yhteistyössä Finanssivalvonnan kanssa, ja siitä on kuultu myös pankkeja ja rahanpesun selvittelykeskusta. Selvitysten perusteella laadittu tietosuojavaltuutetun muistio on nyt toimitettu asianosaisille pankeille sekä Finanssivalvonnalle.”
Ohessa linkki tähän mainittuun tietosuojavaltuutetun toimiston muistioon ”Henkilötietojen käsittely asiakkaan tuntemisen tarkoituksessa”. Pankkien tulee noudattaa tässä muistiossa esitettyjä periaatteita henkilötietoja käsitellessään.
http://www.tietosuoja.fi/material/att...
Teillä on oikeus halutessanne saada asiasta maksuttomasti Finanssivalvonnan valituskelpoinen päätös.
yst. terv.
Markku Koponen
Toimistopäällikkö | Byråchef | Head of Division
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5389, +358 50 341 7130 | Finanssivalvonta.fi<http://www.finanssivalvonta.fi/> | Twitter.com/FIN_FSA<https://twitte...
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 20. heinäkuuta 2016 12:32
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite >>
Aihe: Finanssivalvonnan Lehdistötiedote 19.2.2016 – 1/2016 [#354]
Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa...) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Finanssivalvonta on 19.2.2016 kehoittanut ihmisiä vastaamaan pankkien esittämiin tarpeellisiin kysymyksiin.
"Finanssivalvonta muistuttaa, että asiakkaiden tulisi myös jatkossa vastata pankin esittämiin asiakkaan tuntemistietoja koskeviin tarpeellisiin kyselyihin."
Koska kysymys on viranomaisen antamasta ohjeistuksesta, vaadin asiakirjaa, jossa Finanssivalvonta on määritellyt nämä ihmisille esitettävät tarpeelliset kysymykset.
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla.
Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09)
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika.
Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen.
Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Ystävällisin terveisin,
Mika Lako
<<sähköpostiosoite>> ja sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/354/up/80541a...
Hyvä vastaanottaja,
ohessa lisätietoa ja vastauksia viestissänne 27.7.2016 lähettämiinne kysymyksiin.
Lisätietopyynnössänne 27.7.2016 toteatte että "Finanssivalvonnan vastauksessa ei ole yksilöity säädöksiä, jonka nojalla luottolaitos (Nordea Pankki Suomi Oyj) kysyy ihmiseltä tietoja asiakkuuksista kilpailevissa luottolaitoksissa. Yksilöinti tarkoittaa Suomessa voimassa olevaa lainkohtaa."
Tietopyynnössänne 20.7.2016 ette ole pyytänyt tällaista yksilöintiä. Luottolaitoksen (ml. pankit) velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa sekä säilyttää asiakkaan tunnistamis- ja tuntemistiedot perustuu lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503. Tässä laissa ei yksilöidä asiakkaan tuntemiskysymyksiä, joita luottolaitoksen (ml. pankin) tulee esittää asiakkaalle. Myöskään Finanssivalvonta ei ole antanut valvottavilleen (ml. pankit) listaa asiakkaantuntemiskysymyksistä.
Laissa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503 mm. seuraavissa lainkohdissa on esitetty asiakkaan tunnistamiseen ja tuntemiseen liittyviä velvollisuuksia. Ohessa joitakin lainauksia laista pääkohdittain:
6 § Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi
7 § Asiakkaan tunnistaminen ja henkilöllisyyden todentaminen
Ilmoitusvelvollisen on tunnistettava asiakkaansa ja todennettava
asiakkaan henkilöllisyys.
9 § Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
Ilmoitusvelvollisen on hankittava tietoja asiakkaansa toiminnasta,
tämän liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä perusteet palvelun
tai tuotteen käyttämiselle.
9 § Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
Ilmoitusvelvollisen on hankittava tietoja asiakkaansa toiminnasta,
tämän liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä perusteet palvelun
tai tuotteen käyttämiselle.
Ilmoitusvelvollisen on järjestettävä asiakkaan toiminnan laatuun ja
laajuuteen sekä riskeihin nähden riittävä seuranta sen varmistamiseksi,
että asiakkaan toiminta vastaa sitä kokemusta ja tietoa, joka ilmoitusvelvollisella
on asiakkaasta ja tämän toiminnasta.
Ilmoitusvelvollisen on erityisesti kiinnitettävä huomiota liiketoimiin,
jotka rakenteeltaan tai suuruudeltaan taikka ilmoitusvelvollisen
koon tai toimipaikan osalta poikkeavat tavanomaisesta. Samoin on
meneteltävä, jos liiketoimilla ei ole ilmeistä taloudellista tarkoitusta tai
ne eivät sovi yhteen sen kokemuksen tai tietojen kanssa, jotka ilmoitusvelvollisella
on asiakkaasta. Tarvittaessa liiketoimeen liittyvien varojen
alkuperä on selvitettävä.
10 § Asiakkaan tuntemistiedot ja niiden säilyttäminen
Asiakkaan tuntemista koskevat tiedot on säilytettävä luotettavalla tavalla
viiden vuoden ajan vakituisen asiakassuhteen päättymisestä. Jos
kysymyksessä on satunnainen liiketoimi, joka on koskenut yli 15 000
euroa tai 7 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa vähintään 3
000 euroa, asiakkaan tuntemista koskevat tiedot on säilytettävä viiden
vuoden ajan liiketoimen suorittamisesta.
Asiakkaan tuntemista koskevista tiedoista on säilytettävä:
1) nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
2) edustajana toimivan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
3) oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä
ja rekisteriviranomainen;
4) oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten
täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet;
5) oikeushenkilön toimiala;
6) tosiasiallisen edunsaajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus;
7) henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan
numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä taikka kopio asiakirjasta;
8) jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä
menettelystä tai lähteistä;
9) 9 §:n 1 momentissa tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut
tarpeelliset tiedot, kuten tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan
laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen
tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä; ja
10) 9 §:n 3 momentissa säädetyn selonottovelvollisuuden täyttämiseksi
hankitut välttämättömät tiedot.
Viestissänne 27.7.2016 kysytte myös "minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta määrää näiden tietojen tallentamisen Nordean henkilörekisteriin". Kuten Finanssivalvonnan vastauksessa 27.7.2016 tietopyyntöönne 20.7.2016 totesimme, " Finanssivalvonta ei määrittele niitä kysymyksiä, joilla pankki tai muu finanssilaitos hankkii tarvitsemansa asiakkaantuntemistiedot. Lainsäätäjä on antanut pankeille mahdollisuuden itse muotoilla kysymykset, joilla pankki pyrkii pääsemään selville asiakassuhteesta. Pankki tai muu finanssiyritys laatii kysymykset itse lakien ja omien riskiarvioidensa mukaisesti. Pankki saa kysyä asioita, jotka ovat tarpeellisia juuri kyseessä olevassa asiakassuhteessa. Tiedoilla, joita asiakas antaa pankille, on siis merkitystä, kun pankki seuraa asiakassuhteen kehittymistä ja arvioi, onko asiakkaan pankkikäyttäytyminen tavanomaista ja juuri kyseiselle asiakkaalle tyypillistä. Asiakassuhteen jatkuva seuranta kuuluu asiakkaantuntemissääntelyn nojalla pankin velvoitteisiin."
Finanssivalvonta ei myöskään määrää tietojen tallentamista pankkien henkilörekistereihin, vaan asiakkaan tuntemistietojen säilyttämisvelvollisuus tulee edellä mainitusta laista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 18.7.2008/503, erityisesti 10 §.
yst. terv.
Markku Koponen
Toimistopäällikkö | Byråchef | Head of Division
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5389, +358 50 341 7130 | Finanssivalvonta.fi | Twitter.com/FIN_FSA
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mika Lako <<sähköpostiosoite>>
Lähetetty: 27. heinäkuuta 2016 15:11
Vastaanottaja: Kirjaamo Fiva < <nimi ja sähköpostiosoite> >
Aihe: Re: Tietopyyntönne [#354]
Hyvä vastaanottaja,
Vaadin Finanssivalvonnalta valituskelpoisen päätöksen.
Finanssivalvonnan vastauksessa ei ole yksilöity säädöksiä, jonka nojalla luottolaitos (Nordea Pankki Suomi Oyj) kysyy ihmiseltä tietoja asiakkuuksista kilpailevissa luottolaitoksissa. Yksilöinti tarkoittaa Suomessa voimassa olevaa lainkohtaa.
Vastauksesta ei käy ilmi päätöstä, tai yksilöityä lainkohtaa, jolla Finanssivalvonta on määrännyt Nordean tallentamaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin tai edes esittämään näitä kysymyksiä.
Nordea lomakeversio 2.2.0
Asiakkaan perustiedot
Asiakkaan varat yhteensä euroa: (sekä Nordeassa että muualla oleva kokonaisvarallisuus mm. tilit, sijoitukset, asunto-osakkeet ja kiinteistöt)
Asiakkaan velat yhteensä (sekä Nordeassa, että muissa rahalaitoksissa olevat velat yhteensä)
Lomake on toimitettu Finanssivalvonnalle 14.12.2015.
Lomakkeesta käy ilmi, että ihmisellä on asiakassuhde Osuuspankkiin, Danske Bankiin ja S-Pankkiin.
Lomakkeesta ei myöskään selviä, miksi Nordea pitää ihmistä omana asiakkaana.
Minkä säädöksen nojalla Finanssivalvonta määrää näiden tietojen tallentamisen Nordean henkilörekisteriin?
Jos ihminen harjoittaa liiketoimintaa, hänellä on Y-tunnus. Haluaisin tietää, mikä on minun Y-tunnukseni?
Säädöksessä on sana liiketoiminta, sanan liiketoiminta kirjaamisella on varmasti ollut tarkoitus. Tarkoitus on suojata ihmisten yksityisyyttä.
Ystävällisin terveisin
Mika Lako
Pyynnön numero: 354
Vastaus: <<sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Mika Lako
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Jos tietopyyntö koskee suurikokoisia tiedostoja, voit lähettää ne osoitteessa:
http://tietopyynto.fi/r/354/up/80541a...
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 16.14: Vastaanotti sähköpostin viranomaiselta Finanssivalvonta.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 16.14: Vastaanotti sähköpostin viranomaiselta Finanssivalvonta.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 17.11: Mika Lako julkaisi liitteen tietopyyntöön Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 17.11: Mika Lako julkaisi liitteen tietopyyntöön Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 17.11: Mika Lako julkaisi liitteen tietopyyntöön Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten2. elokuuta 2016 kello 17.11: Mika Lako julkaisi liitteen tietopyyntöön Finanssivalvonnan toimivalta koskien lehdistötiedotta 19.2.2016 – 1/2016.
- 8 vuotta, 3 kuukautta sitten9. elokuuta 2016 kello 0.00: Tämän tietopyynnön määräaika on täyttynyt
Kirjoita kommentti