Hyvä vastaanottaja,
Tämä on julkisuuslakiin (
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa...) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty
http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetätte vastauksen tietopyyntöön.
Sosiaali- ja terveysministeriö, Työ- ja elinkeinoministeriö, Valtioneuvoston viestintäosasto ja Valtiovarainministeriö julkaisivat 10.12.2020 tiedotteen, jossa käsiteltiin epidemian sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia tarkastelevista skenaarioista. Samalla ilmestyi Valtioneuvoston raportti “Covid-19 –epidemian kehittyminen Suomessa. Lyhyen aikavälin skenaarioita varautumista varten.” (Valtioneuvosto, Helsinki, 2020). Tiedotteessa mainitaan, että tarkastellut skenaariot eivät ole ennusteita, vaan mallinnuksiin ja laskelmiin perustuvia vaihtoehtoisia kehityskulkuja epidemialle. Julkaistu raportti sisältää useita laskennalliseen mallinnukseen perustuvia kuvaajia.
Viranomaisen raportit sekä niiden perusteena olevat tilastot, tutkimukset, ja sähköinen taustamateriaali tulevat julkisiksi, kun ne ovat valmiita käyttötarkoitukseensa nähden.
Raportissa esitettyjen kvantitatiivisten arvioiden, yhteenvetojen, ennusteiden ja kuvaajien perusteena oleva aineiston esikäsittely (luenta, piirrevalinta, muunnokset ym.), mallinnus (raportissa mainitut tieteelliset mallit, niiden parametrisointi ja kutsunta ym. yksityiskohdat) ja raportissa esiintyvät kuvaajat on tuotettu laskennallisissa ohjelmointiympäristöissä, ja nämä operaatiot on tallennettu kokoelmaan sähköisiä lähdekoodiasiakirjoja. Julkisessa raportissa esitetty tieto tai kuvaaja perustuu aina tiettyyn yksikäsitteiseen täsmällisesti määritellyn ajanhetken versioon lähdekoodista. Julkisen raportin perusteena oleva versio lähdekoodista on siten valmis käyttötarkoitukseensa nähden, eikä sitä voida pitää keskeneräisenä tai luonnosmaisena muistiinpanona. Kyse on laskennallisen asiantuntijatyön vakiintuneesta käytännöstä; esimerkiksi tutkimustoiminnassa tällainen julkaisussa käytetty lopullinen versio lähdekoodista osoitetaan tavanomaisesti pysyvällä sähköisellä tunnisteella (DOI). Laskennallisen mallinnuksen lähdekoodiasiakirjat sisältävät useita osia, joissa suoritetaan aineiston luentaa, esikäsittelyä, mallinnusta, että yhteenvetoja (kuvaajat, taulukot). Kaikki nämä lähdekoodiasiakirjat ovat oleellisia raportissa esiintyvien tietojen julkisen arvioinnin kannalta ja mahdollistavat mm. tiedeyhteisön osallistumisen julkiseen keskusteluun mallinnusten keskeisistä yksityiskohdista.
Pyydämme, että THL luovuttaa julkisuuslain mukaisesti sähköisen kopion kaikista lähdekoodiasiakirjoista, joita on käytetty tuottamaan yllä mainitussa valtioneuvoston julkaisemassa raportissa esitetyt epidemialaskelmat. Lähdekoodeilla tarkoitamme tietokoneella suoritettavaa koodia ja sen tarvitsemia parametreja ja muita tietoja, jotka suorittamalla raportissa esitettyjen tietojen perusteena olleet laskelmat ja niitä koskevat kuvaajat on tuotettu valtioneuvoston raporttiin. Tietopyyntö ei koske keskeneräisiä luonnoksia tai muistiinpanoja, joita on tarvittu työn valmisteluun, vaan sitä lopullista versiota lähdekoodiasiakirjoista, joita on käytetty lopullisen julkaistun raportin sisältämien tietojen tuottamiseen.
Lähdekoodilla tarkoitetaan kaikkia lähdekoodiasiakirjoja, mukaan lukien mm. asiakirjat jotka koskevat tilastotiedon luentaa, esikäsittelyä (piirrevalinta, muunnokset, ym), mallinnusta (mukaan lukien funktiot, joilla mallit on implementoitu, sekä täsmälliset komennot parametreineen, jolla kyseisiä funktioita on kutsuttu), mahdolliset herkkyysanalyysit tai tieto siitä mikäli herkkyysanalyysejä ei ole tehty, taulukoiden ja kuvien laadintaan käytetty lähdekoodi, ja muu raportissa esitettyjen kuvien ja muiden tietojen arvioinnin kannalta oleellinen lähdekoodi. Varsinaisten tilastollisten mallien osuus mallinnuskokonaisuudessa on tärkeä, mutta laajudeltaan vain pieni osa kokonaisuutta ja kokonaisuuden luotettavuuden arviointia. Esimerkiksi aineiston esikäsittelyyn ja malliparametrien valintaan sisältyy monia yksityiskohtia, jotka eivät selviä varsinaisesta tilastollisesta mallista, mutta joilla voi olla ratkaiseva vaikutus mallin tuottamiin ennusteisiin. Lähdekoodiasiakirjasta tulisi selvitä yksikäsitteisesti ja yksityiskohtaiseksi, miten tilastoaineistot on tulkittu raportissa esitetyksi kvantitatiivisiksi yhteenvedoiksi ja kuvaajiksi, sisältäen kaikki operaatiot lähtöaineistoista raportissa julkaistuihin lopullisiin tietoihin. On hyvä huomata, että lähdekoodin raportointi tässä laajuudessa on tutkimuksessa tavanomaista, ja mm. johtavat tieteelliset julkaisusarjat pitävät sitä julkaisemisen edellytyksenä.
Päätöksenteon perusteena olleet tilastot, tallenteet ja muu sähköinen taustamateriaali ovat julkisia. Lähdekoodi rinnastuu myös muihin laskelmissa käytettyihin sähköisiin tietoaineistoihin, joita asiakirjajulkisuus koskee. Kansallisessa Data Management Plan-ohjeistuksessa (DMPTuuli;
https://dmptuuli.fi/) lähdekoodi on mainittu tutkimuksen tietoaineistona. Lähdekoodiasiakirja on keskeinen osa aineiston käsittelyä ja tulkintaa ja sisältää raportoinnin kannalta oleellisia yksityiskohtia, joiden kattava esittäminen kirjallisissa raporteissa ja yhteenvedoissa ei ole käytännössä mahdollista muulla tavalla kuin julkaisemalla lähdekoodiasiakirja. Lähdekoodi sisältää suuren määrän valintoja, aineiston esikäsittelyä ja valintaa, ja tutkimustiedon mukaan lähes poikkeuksetta ainakin vähäisiä virheitä, joilla voi olla suuri merkitys päätöksenteon perusteena olleiden tietojen arvioinnille. Päätöksenteon perusteiden julkisen arvioinnin kannalta on merkittävää, että tilastojen tulkintaan ja yhteenvetojen laadintaan käytettyä lähdekoodiasiakirjaa koskee sama julkisuuden taso kuin tilastoja ja raportteja.
Tavanomaisen viranomaisjulkisuuden lisäksi epidemiamallinnuksen lähdekoodiasiakirjojen avoimuuteen kohdistuu kaksi muuta painavaa suositusta. 1) Sen lisäksi, että lähdekoodiasiakirja kuuluu julkisuuslain piiriin, toteamme valtioneuvoston tehneen epidemialaskelmien osalta 3.5.2020 periaatepäätöksen, jonka mukaan “kaikki päätöksenteon perusteena olleet taustatiedot ja laskelmat oletuksineen ja parametreineen noudattaen avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tulee julkaista”. 2) Yllä mainittuun valtioneuvoston raporttiin sisältyviä mallinnuksia laatinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on allekirjoittanut Avoimen tieteen kansallisen julistuksen 2020-2025 ja sitoutunut myös näin edistämään lähdekoodin avoimuutta asiantuntijatyössä. Lähdekoodin avoimuus on selkeästi kirjattu avoimen tieteen periaatteisiin kansallisissa ja kansainvälisissä linjauksissa, ja tavanomaisessa tutkimustoiminnassa tämän katsotaan koskevan sellaista lähdekoodia, jolla tuotettaisiin esimerkiksi valtioneuvoston raportissa esitettyjä kuvaajia ja muita kvantitatiivisia arvioita.
Julkisuuslain mukaan viranomaisen toimivaltaan kuuluu pelkästään sellaisten julkisuuden rajoitusten asettaminen, joita voidaan pitää perustuslaissa tarkoitetulla tavalla välttämättömänä.
Pyydämme toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti. Mikäli osa pyydetyistä tiedoista on salassapidettäviä, pyydämme toimittamaan 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa kaiken tämän tietopyynnön alaisen materiaalin, jonka voitte toimittaa, sekä valituskelpoisen päätöksen, joka sisältää salassapidolle tietuekohtaiset perustelut.
Pyydämme toimittamaan aineiston viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Viranomaisella on velvollisuus pyrkiä toimittamaan aineisto tarkoituksenmukaisessa ja pyydetyssä muodossa. Lähdekoodit pyydämme tavanomaisessa avoimessa tiedostomuodossaan. Lähdekoodin osalta tämä tarkoittaa sitä muotoa, jossa se on talletettuna tietojärjestelmiin; oletettavasti tämä on plaintext-muodossa oleva lähdekoodiasiakirja. Lähdekoodiasiakirjoja ei koskaan säilytetä tai suoriteta esimerkiksi PDF-muotoisena; tämä tiedostomuoto on epätarkoituksenmukainen lähdekoodin luovutuksen kannalta.
Tietoaineistot pyydämme avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Mahdolliset muut dokumentit pyydämme uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa.
Olisi toivottavaa että aineisto olisi julkisuuslain 20 § mukaan vastedes saatavilla organisaationne verkkosivulla.
Pyydämme toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla.
Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse.
Pyydämme viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron.
Open Knowledge Finland ry:n puolesta,
Tarmo Toikkanen
Open Knowledge Finland ry
<<sähköpostiosoite>>
Postiosoite:
Tarmo Toikkanen
Open Knowledge Finland ry
<< Osoite poistettu >>
<< Osoite poistettu >>
<< Osoite poistettu >>
--
Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.
Kirjoita kommentti