Onko tietosuojavaltuutettu ohjeistanut Nordeaa korjaamaan virheelliset tiedot?

Pyynnön vastaanottaja:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käytetty laki:
Julkisuuslaki
Tämän tietopyynnön tila:
Tietopyyntö ei ole aktiivinen.
Pyynnön yhteenveto
Jokainen pankki voi päättää itse, miten ja milloin se ottaa yhteyttä asiakkaisiinsa ja kysymykset voivat poiketa hieman toisistaan. Lainsäädännön asettamat velvoitteet ovat kuitenkin kaikille pankeille samat. https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaa... Onko tietosuojavaltuutettu ohjeistanut Nordeaa korjaamaan virheelliset tiedot? a) Velvoite ei ole lainsäätäjän asetettama, vaan kyse on Finanssivalvonnan kannanotosta 3/2016, joka ei edes sido Finanssivalvonnan valvottavia. b) Finanssivalvonnalla ei ole toimivaltaa antaa kehoituksia ihmisille, koska heidän ei kuulu valvoa ihmisiä. c) Finanssivalvonnan kannanotossa esitetään kysymykset, jotka he katsovat valvottavien velvollisuudeksi kysyä. Kysymyslista on sama kaikille valvottaville, valvottavat eivät siis voi poiketa kysymyksistä. kuten Nordea väittää, jos Nordea tunnustaa Finanssivalvonnan toimivallan de facto. Tässä on Finanssivalvonnan kysymyslista, pitäisikö kysyjän ilmoittaa, että esimerkiksi pääpankkikysymykseen vastaaminen voi olla vapaaehtoista? Seuraavat tiedot ovat tarpeellisia ja välttämättömiä peruspankkipalveluasiakkuutta perustettaessa ja sitä ylläpidettäessä -asiakkaan nimi, osoite, henkilötunnus, kansalaisuus -tieto siitä, onko asiakas ulkomailla merkittävässä julkisessa tehtävässä (poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, politically exposed person, PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani -tieto asiakkaan taloudellista asemaa kuvaavasta elämäntilanteesta (esim. palkansaaja, eläkeläinen, opiskelija) -tieto siitä, onko kyseessä asiakkaan pääasiallinen pankkiasiakkuus -tieto varojen ja säännöllisten maksutapahtumien/rahavirtojen alkuperästä tai lähteestä -arvio asiakkaan säännöllisen maksuliikenteen määrästä -arvio asiakkaan ulkomaan maksujen määrästä ja peruste maksuille Nordean toimihenkilö jätti tammikuussa 2015 ilmeisesti sanan ulkomaalainen pois, koska kommentin, että sain joulukortin Juha Sipilältä, ja Mari Kiviniemen puhelinnumero oli annettu toiselle kansanedustajalle. Nämä kaksi henkilöä eivät tietääkseni ole ulkomaalaisia?!

Viestit tässä tietopyynnössä

Lähettäjä
Mika Lako
Otsikko
Onko tietosuojavaltuutettu ohjeistanut Nordeaa korjaamaan virheelliset tiedot? [#494]
Päivämäärä
7. marraskuuta 2017 kello 10.31
Vastaanottaja
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Tila
Odotetaan vastausta

Hyvä vastaanottaja, Tämä on julkisuuslakiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621) perustuva tietopyyntö. Sähköposti on lähetetty http://tietopyynto.fi-sivustolta. Tähän sähköpostiin vastaamalla lähetät vastauksen tietopyyntöön.
Jokainen pankki voi päättää itse, miten ja milloin se ottaa yhteyttä asiakkaisiinsa ja kysymykset voivat poiketa hieman toisistaan. Lainsäädännön asettamat velvoitteet ovat kuitenkin kaikille pankeille samat. https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaa... Onko tietosuojavaltuutettu ohjeistanut Nordeaa korjaamaan virheelliset tiedot? a) Velvoite ei ole lainsäätäjän asetettama, vaan kyse on Finanssivalvonnan kannanotosta 3/2016, joka ei edes sido Finanssivalvonnan valvottavia. b) Finanssivalvonnalla ei ole toimivaltaa antaa kehoituksia ihmisille, koska heidän ei kuulu valvoa ihmisiä. c) Finanssivalvonnan kannanotossa esitetään kysymykset, jotka he katsovat valvottavien velvollisuudeksi kysyä. Kysymyslista on sama kaikille valvottaville, valvottavat eivät siis voi poiketa kysymyksistä. kuten Nordea väittää, jos Nordea tunnustaa Finanssivalvonnan toimivallan de facto. Tässä on Finanssivalvonnan kysymyslista, pitäisikö kysyjän ilmoittaa, että esimerkiksi pääpankkikysymykseen vastaaminen voi olla vapaaehtoista? Seuraavat tiedot ovat tarpeellisia ja välttämättömiä peruspankkipalveluasiakkuutta perustettaessa ja sitä ylläpidettäessä -asiakkaan nimi, osoite, henkilötunnus, kansalaisuus -tieto siitä, onko asiakas ulkomailla merkittävässä julkisessa tehtävässä (poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, politically exposed person, PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani -tieto asiakkaan taloudellista asemaa kuvaavasta elämäntilanteesta (esim. palkansaaja, eläkeläinen, opiskelija) -tieto siitä, onko kyseessä asiakkaan pääasiallinen pankkiasiakkuus -tieto varojen ja säännöllisten maksutapahtumien/rahavirtojen alkuperästä tai lähteestä -arvio asiakkaan säännöllisen maksuliikenteen määrästä -arvio asiakkaan ulkomaan maksujen määrästä ja peruste maksuille Nordean toimihenkilö jätti tammikuussa 2015 ilmeisesti sanan ulkomaalainen pois, koska kommentin, että sain joulukortin Juha Sipilältä, ja Mari Kiviniemen puhelinnumero oli annettu toiselle kansanedustajalle. Nämä kaksi henkilöä eivät tietääkseni ole ulkomaalaisia?!
Pyydän toimittamaan aineiston jäljennöksen viivytyksettä sähköisessä muodossa liitetiedostona vastauksena tähän viestiin. Tietoaineistot avoimena rakenteellisena datana, eli .xls-, .csv-, .sql-, tai muussa rakenteellisessa muodossa. Dokumentit pyydän uudelleenkäytettävässä muodossa, kuten .doc, odf-, .ppt tai pdf/a-muodossa. Olisi toivottavaa että aineisto olisi lisäksi julkisuuslain hengen mukaan vastedes saatavilla organisaationne web-sivulla. Pyydän toimittamaan tiedot julkl 16 § mukaisesti pyydetyllä tavalla pyydetyssä muodossa tai perustelemaan sähköpostitse viivytyksettä mikäli on syy toimittaa toisella tavalla. Huomioittehan että myös käsitelyyn liittyvien virkamiesten nimet on julkisia, "Virkamiehen on esiinnyttävä omalla nimellään." (EOA 686/4/09) Huomioittehan että julkl. 34§ mukaan asiakirjan antamisesta ei peritä maksua, kun julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse. Pyydän toimittamaan tiedot viivytyksettä julkl. 14.4§ mukaisesti, enintään 2 viikon määräajan kuluessa, tai perustelemaan ensi tilassa mikäli tietojen toimittamiseen tarvitaan pidempi kuukauden toimitusaika. Mikäli pyyntöä ei voida täyttää, pyydän 14.4§ mukaisessa 2 viikon määräajan kuluessa valituskelpoisen päätöksen. Pyydän viivytyksettä kuittaamaan viestin vastaanotetuksi ja kertomaan asian diaarinumeron. Ystävällisin terveisin, Mika Lako <<sähköpostiosoite>> Postiosoite: Mika Lako << Osoite poistettu >> -- Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti. If large files are requested, you can upload them at: http://tietopyynto.fi/r/494/up/59e11d8b54a47242ecef2aef48aecf85f4f49fa7/
Ystävällisin terveisin, Mika Lako
  1. 7 vuotta, 1 kuukausi sitten7. marraskuuta 2017 kello 10.32: Käyttäjä Mika Lako lähetti viestin viranomaiselle Tietosuojavaltuutetun toimisto.
  2. 7 vuotta, 1 kuukausi sitten22. marraskuuta 2017 kello 1.00: Tämän tietopyynnön määräaika on täyttynyt